Malý logopedický slovník
AFÁZIE, aphasia
-
ztráta naučených schopností dorozumívat se řečí /mluvenou, čtenou, psanou/ organického původu, především jako důsledek ložiskové léze korových a podkorových oblastí mozku / traumatické poškození mozku, tumor, ictus apoplecticus cerebri, aj./
-
symptomatika je velice variabilní u různých afatiků, ale i u téhož jedince se dynamicky mění, někdy se uvádějí symptomy, které lze v různé míře a kvalitě pozorovat u většiny afatiků : dysfluence řeči, anomie, automatizmy /řečové/, perseverace, agramatismy, parafázie, poruchy porozumění řeči, alexie, agrafie, akalkulie
AFAZIOLOGIE
-
nauka zabývající se výzkumem, diagnostikou, terapií a prevencí afázie
AGRAFIE, agraphia
-
ztráta schopnosti psát způsobená poškozením určité oblasti mozkové kůry při zachovalé inteligenci a motorice
AGRAMATISMUS
-
jednotlivý projev nesprávného gramatického vyjádření (vynechání předložky, nesprávné skloňování n.časování)
-
označení celkového stavu – totální (absolutní) rozpad logicko-gramatických struktur
-
morfologický (na úrovni slov) – neschopnost tvoření gramatických morfémů – nesprávné koncovky podstatných jmen, sloves aj.
AKALKULIE
-
ztráta schopnosti počítat při zachovalé inteligenci
ALEXIE, alexia
-
ztráta schopnosti číst na základě organického poškození určité oblasti mozkové kůry
ALVEOLA
-
dásňový výstupek, na němž se tvoří hlásky
AMBIDEXTRIE – obourukost
- schopnost vykonávat určité výkony stejně obratně n.stejně neobratně jednou i druhou rukou
- v různých aktivitách (např.stříhání nůžkami – pravou rukou, odemykání klíčem – levou rukou aj.) se střídá preference jedné končetiny(smyslů), v.kvocient pravorukosti
AMNÉZIE verbální
-
ztráta paměti pro slova – symptomatika u afázie amnestické
AMÚZIE (celková)
-
ztráta schopnosti rozeznávat tónové sledy a reprodukovat melodii
ANARTRIE, anarthria
-
vývojová neschopnosti n.získaná ztráta schopnosti vyslovovat hlásky (např.při mozkových lézích)
-
pokud je míra poruchy menší, jde o dysartrie
ANOMIE, anomia
-
ztráta schopnosti pojmenovat skutečné n.zobrazené osoby n.věci, způsobená poškozením určité oblasti mozkové kůry (v.afázie), nominativní porucha řeči se může projevovat také ztrátou schopnosti pojmenovat na základě opisu (krájíme tím chleba – co je to ?), n.dokončování neúplných vět (chlapec si češe…)
-
přechodný jev (v rámci fyziologie), vyskytuje se neschopnost vybavit si n.vyslovit jméno osoby n.věci dříve známé
APRAXIE, apraxia
-
částečná n.úplná ztráta naučených a vžitých pohybových stereotypů organického původu, především jako důsledek ložiskové léze korových a podkorových oblastí mozku
ARTIKULACE, articulatio
-
výslovnost, vytváření hlásek mluvidly
AUTOKOREKCE, autocorrectio
-
sebeopravování, sebekontrola se zpřesňováním n.opravováním vlastních chybných n.nepřesných výkonů (motorických, artikulačních apod.)
AUTOMATIZACE (výslovnosti hlásky)
-
poslední stupeň reedukace výslovnosti, automaticky se vybavuje fyziologická výslovnost nacvičené hlásky ve spontánní artikulované řeči, čtení, dialogu apod. – nikoli pouze při opakování
BREPTAVOST – battarismus, paraphrasia praeceps, tumultus sermonis, tachyfemia
-
vývojová patologická odchylka plynulosti mluvy, mezi rozličnými příznaky je charakteristická obvykle překotnost tempa řeči (akcelerace intraverbální i interverbální), jehož důsledkem je vynechávání slabik, přeříkávání, opakování slabik, dochází i k deformaci obsahu – vybočení od tématu, vynechání podstatných informací, absence sémantické soudržnosti apod.
-
postižena je i prozódie – chybný přízvuk, nepravidelné tempo řeči, monotónní mluva aj.
-
breptavý si poruchu sám neuvědomuje (nedostatečná autokorekce) a je-li korigován, mluvní projevy ovládá
-
řeč breptavého jedince je pro okolí obtížně srozumitelná
CMP (cévní mozková příhoda) – mozková mrtvice, v.ictus
DYSARTRIE, dysarthria
-
motorická porucha, vývojové i získané obtíže při hláskování, vyslovování
-
jazykové a kognitivní složky řečové komunikace jsou v zásadě intaktní
-
artikulace, fonace, rezonance a respirace bývají v různé míře a různým způsobem deformovány či porušeny
-
jde o poruchu motorické realizace řeči na základě léze v centrálním nervovém systému
DYSFÁZIE (vývojová), dysphasia
-
vývojová afázie – specificky narušený vývoj řeči, projevující se ztíženou schopností n.neschopností naučit se verbálně komunikovat, i když podmínky pro rozvoj řeči jsou přiměřené – sociální prostředí, emocionální vazby, kvalita a četnost podnětů, smysly, přiměřená (neverbální) inteligence, zpětná vazba, negativní neurologické vyšetření
DYSLÁLIE, dyslalia
-
vadná výslovnost hlásek
-
určitá hláska se (vesměs) konstantně zvukově odlišuje v mluvním projevu (deformace, distorze) od kodifikované normy daného jazyka, je tvořena na jiném místě n.jiným způsobem než stanoví fonetická spisovná norma, a to prakticky již od začátku vývoje artikulace
EMPATIE
-
vcítění, schopnost vcítit se do pocitů, myšlení a jednání druhé osoby
ERGOTERAPIE, ergotherapia
-
léčení, léčba prací, poskytnutí zajímavé nevyčerpávající práce se zaměřenímna léčebný proces
-
zdravotnická profese, která se cíleně zabývá terapií postiženého jedince v oblasti somatické i psychické (nácvik soběstačnosti a samostatnosti, příprava na pracovní uplatnění, rozvíjení zájmové činnosti, posilování pozitivního pohledu na sebe i svět apod.)
FACIÁLNÍ, facialis – obličejový
FACILITACE
-
usnadnění či podpora určitých psychických procesů a činností ve smyslu zlepšení výkonu (např.rychlejší reakční čas, menší počet chyb)
FATICKÁ PORUCHA
-
získaná porucha řeči, jejíž příčinou je organické postižení CNS
FIXACE, fixatio
-
upevnění, ustálení, utvrzení
FIXACE VÝSLOVNOSTI HLÁSKY
-
upevnění artikulačního stereotypu cvičené hlásky ve slovech, větách – jedinec dovede bezpečně a fyziologicky hlásku v různých koartikulačních spojení pouze opakovat
FLUENCE – plynulost
-
vlastnost poznávacích procesů, charakteristická plynulostí
-
schopnost produkovat za určitou dobu co nejvíce odpovědí na různé stimuly (např. vymyslet co nejvíce slov začínajících určitou hláskou apod.)
-
psycholingvistický termín vyjadřující plynulost slovního(myšlenkového) projevu
GRAFOMOTORIKA
-
specifická motorika, koordinovaná pohybová aktivita při grafických projevech (kreslení, psaní apod.)
HEMIPARÉZA, hemiparesis – částené hybné ochrnutí jedné poloviny těla
KOKTAVOST, balbuties – zadrhávání, zajíkání, porucha plynulosti řeči
KOMUNIKACE, communicatio
-
přenos různých informačních obsah pomocí různých komunikačních systémů zejména prostřednictvím jazyka
-
výměna informací, sdělování a dorozumívání
-
realizuje se ve 3 hlavních formách : mluvené, psané, ukazované
KVADRUPARÉZA, qudruparesis – částečné ochrnutí všech končetin
LEXIKÁLNÍ, lexicalis
-
týkající se slovní zásoby nebo významu slov, slovní, slovníkový
LOGOMOTORIKA – koordinovaná pohybová aktivita mluvních orgánů při artikulované řeči
LOGOPEDIE –
-
obor, zabývající se fyziologií a patologií komunikace lidskou řečí (rozvoj řeči, výzkum, diagnostika,terapie, prevence, profylaxe)
-
obor speciální pedagogiky, který se zabývá výchovou a vzděláním osob s poruchami komunikace
MIMIKA
-
specifická motorika, která koordinuje a řídí změny výrazu obličeje, umožňujících pohyb očních víček, úst, tváří, obočí, čela
MIMICKÉ SVALY – svaly obličeje podílející se na příjmu potravy, artikulaci a mimice
MLUVA – artikulovaná řeč, jazyk
MLUVIDLA soubor orgánů tvořících hlas, hlásky a řeč, v širším pojetí : periferní řečové ústrojí, které tvoří :
-
ústrojí dechové (respirační)
-
ústrojí hlasové (fonační)
-
ústrojí hláskotvorné (artikulační) včetně ústrojí ozvučného (rezonančního)
MOTORIKA – hybnost, pohybová schopnosti organizmu, soubor pohybových činností živého organismu řízených nervovým systémem a uskutečňovaných kosterním svalstvem:
skládá se z pohybů spontánních, reflexních, volních a expresivních
Motorika hrubá – je zajišťována velkými svalovými skupinami (např. chůze, běh)
Motorika jemná – zahrnuje aktivitu drobných svalů
- grafomotorika – pohybová aktivita při grafických projevech
- logomotorika – pohybová aktivita mluvních orgánů při artikulované řeči
- mimika – motorika mimická, pohybová aktivita obličeje
- oromotorika – týká se pohybů dutiny ústní
- vizuomotorika – týká se pohybové aktivity se zpětnou vazbou zrakovou
MULTISENZORIÁLNÍ (postup) – využívá všech smyslů a možností pro rozvíjení postižené funkce
PERCEPCE – v.vnímání
PIKTOGRAM, PIKTOGRAF – grafický znak znázorňující sdělení obrazově, vnímatelný útvar, který zastupuje jeden věcný význam a zpodobňuje ho bez vazby na řeč
PŘÍZVUK – akcent, jeden ze základních modulačních faktorů mluvené řeči, český přízvuk je většinou na první slabice, která je vyslovovaná důrazněji
REEDUKACE ŘEČI – znovu, od základu, terapeuticky cílené zaměření na rozvoj řeči ve všech složkách (např. u afázie, poruch sluchu aj.)
REEDUKACE VÝSLOVNOSTI – navození fyziologické artikulace hlásky, její fixace ve slovech, větách a automatizace v mluvním projevu, „náprava“ vadné výslovnosti
ŘEČ (lidská) – v log. – forma sdělování a dorozumívání založená na používání slovních (mluva,písmo), ale i neslovních (gesta,mimika) výrazových prostředků komunikace
SENZOMOTORIKA – součinnost vnímání a pohybu
SLOVO, lat. Verbum, ř. logos – nejmenší samostatná jazyková jednotka mající věcný a mluvnický význam (lexikální a gramatickou charakteristiku), v jaz. – se za slova považují i např. tyto výrazy :
-
odvozenina – výraz odvozený ze základního tvaru (např.jiný slovní druh)
-
složené slovo – výraz vzniklý ze lexikálních jednotek (např.lichokopytník)
-
sousloví – výraz vzniklý ze dvou samostatných slov (např. vysoká škola)
SOMATOPEDIE – obor speciální pedagogiky zabývající se problematikou výchovy a vzdělávání tělesně postižených, nemocných a zdravotně oslabených osob
SPONTÁNNÍ - bezděčný, nenucený, mimovolní, samovolný neuvědomělý
SURDOPEDIE - obor speciální pedagogiky zabývající se výchovou, vzděláváním a péčí o osoby s poruchami a vadami sluchu
TEMPO (řeči)
-
stupeň rychlosti, jeden z modulačních faktorů mluvené řeči, znamená určitou rychlost vyjadřování
-
rozdílým tempem řeči, příp.přerušením řečového projevu (v rámci fyziologie) můžeme odlišovat podstatné od nedůležitého
-
za fyziologické tempo se považuje vyslovení 4-5 slabik za vteřinu nebo realizace 90 slov na minutu
TERAPIE, therapia
- léčba – v širším pojetí – zaměření na odstranění poruchy či odchylky, zmírnění následků postižení, onemocnění.¨
- reedukace, rehabilitace, kompenzace,“náprava“, speciální péče apod.